فرهنگ نامه ی خواف
بشـنو از خـواف از کـویـرو از دیـار مـانـدگار........... پرورانده او به دامــن صـــد هــزاران یـادگــار
قالب وبلاگ .....با نام اوکز او همه هستی فراهم..... از اوتلاش وجنبش ذرات عالم.....رب جبال وصخره ها تا قله قاف.....رب خراسان وکویر تشنه خواف .....از خواف گفتم دردی اندر سینه افتاد..... دردی به دل از ماتمی دیرینه افتاد.....هر سال با این دردها درخواف دیدار ..... هرشب زدرد خواف تاشبگیر بیدار..... ***‌برگي ازكتاب : از خواف تا ابيانه ...اثر ماندگار زنده ياد مجتبي كاشاني***
لینک دوستان

هوش های چندگانه و یادگیری الکترونیکی

با توجه به اینکه رایانه خود یک مکانیسم خنثی است و چیزی که آن را به فعالیت وامی دارد، برنامه های نرم افزاری است. این برنامه های نرم افزاری را می توان طوری طراحی کرد که به هیچ یک یا همه ی مقولات هوشی بپردازد. برای مثال، نرم افزار واژه پرداز، ازکاربران خود، سطح معینی از هوش زبانی را درخواست می­کند، یا نرم افزار ترسیم و رنگ آمیزی، بیشتر به هوش مکانی نیاز دارد. ما می توانیم از تئوری هوش های چندگانه به عنوان مبنایی جهت انتخاب نرم افزار لازم برای استفاده در کلاس درس مجازی یا در محیط های یادگیری الکترونیکی کمک بگیریم. شاید جالبترین کاربرد فناوری مشتمل بر هوش­های چندگانه در آموزش الکترونیکی، مربوط به حوزه ی برنامه های چندرسانه ای باشد. استفاده از نرم افزار چندرسانه ای که دربرگیرنده ی متن لغوی(هوش زبانی)، تصاویر(هوش مکانی)،پارتیتو آوایی(هوش موسیقایی یا زبانی) و داده های ویدیویی(هوش حرکتی-جسمانی) و سایر مقولات هوشی است را می توان در حوزه ی یادگیری الکترونیکی، گسترش داد. در طراحی فرصت های یادگیری الکترونیکی برای فراگیران لازم است به هریک از مقولات هوشی مرتبط با نوع فعالیت یادگیری بهره گرفت.

 


هوش های چندگانه در عمل

 

تفاوتهای فردی دانش آموزان از نظر ویژگی های شناختی،هیجانی و دیگر ویژگی های شخصیتی همواره برای معلمان و مدیران مدارس مسأله ای جدی بوده است. برای اینکه مدرسه بتواند تجارب مناسب یادگیری برای دانش آموزان فراهم نماید، باید استعداد آنها را به درستی بسنجد و سپس راهنمایی کند تا با بکاربستن حداکثر ظرفیت هوش و استعداد خود در جهت اهداف آموزشی بکوشند. دستیابی به این مقاصد مستلزم آن است که در سنجش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان به جای تأکید محض بر هوش زبانی و ریاضی، سایر هوش ها و راهبردهای یادگیری بر اساس این نظریه مورد توجه قرار گیرد. گاردنر(1983) با این اعتقاد که استدلال،هوش،منطق و دانش معنای یکسانی ندارند، دیدگاهی نو از هوش ارائه کرد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که در سازماندهی فرایند یادگیری،هوش و استعدادهای شناختی نقشی اساسی دارند(کلنوسکی،2002). بر اساس تئوری گاردنر(2004)، تحقق اهداف نظام آموزشی مستلزم توجه به اصول ذیل می باشد: 1- برخلاف دیدگاه سنتی درباره هوش،یادگیری تنها از راه بکارگیری تواناییهای شناختی به دست نمی آید، بلکه انواع هوش نیز در فرایند یادگیری نقش دارند. 2- افراد در فرایند یادگیری،پردازش اطلاعات و حل مسأله برحسب نوع و توانایی هوشی خود از راهبردی متفاوت استفاده می کنند. به نظر گاردنر، هوش چندگانه هم دارای پایه های زیستی و هم فرهنگی است. پژوهشهای عصب شناختی نشان داده اند که یادگیری نتیجه تغییر در ارتباطات سیناپسی میان سلول های عصبی است. علاوه بر این پایه های زیستی، عوامل فرهنگی نیز در رشد انواع هوش مؤثرند. برحسب اینکه کدام نوع هوش در هر فرهنگ با ارزش شمرده شود، در آن فرهنگ انواع مختلف هوش در افراد پرورش می یابد

 

[ چهارشنبه ۱٧ آذر ۱۳۸٩ ] [ ۱:٠٤ ‎ق.ظ ] [ محمدابراهیم سلمانی رودی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

مطالبی که عزیزان در این وبلاگ می خوانند بطور کلی با موضوعاتی از قبیل: خواف(دیار ماندگار) - علمی - ادبی - فرهنگی و آموزشی و اسلامی می باشد. امید است عزیزان ما را از نظرات سازنده خود بی نصیب نگذارند. با تشکر نویسنده وبلاگ ارتباط با ما: ٍe_salman_1352@yahoo.com
موضوعات وب
 
امکانات وب

آپدیت nod32 آپدیت nod32 آپدیت نود ۳۲ آپدیت nod32 ابزاروبلاگ