ویژگی هایی از یک معلم توانمند

ادامه یویژگی هایی از یک معلم توانمند


عده ای بر این عقیده هستند که شاگرد خوب بودن هم آسانتر از معلم خوب بودن نیست. اما بالواقع چنین نیست. یک معلم باید بتواند خود را با روحیات و احساسات چندین دانش آموز وفق دهد در حالیکه هر دانش آموز کافیست خود را با گام های یک معلم همراه سازد. آنچه که وجه اشتراک هر دوست سعی تلاش برای خوب بودن و بهترین بودن است. چه ویژگی هاییست که عده ای را ممتاز و در امر تدریس نسبت به سایرین بر ترین می سازد؟ 
در حال حاضر دانشجو هستیم اما می توانیم چند نکته و توصیه خوب برای معلم شدن برایتان داشته باشیم:

*یک معلم همیشه سعی دارد که بهترین باشد. همه معلمین در هر سطحی که از آموزش و پرورش باشند برای ارتقا سطح آموزشی شاگردان خود تلاش می کنند و جالب آنجاست که مایلند این تلاش را به نحوی در معرض دید شاگردان خود قرار دهند تا آنها نیز بدانند که ایشان خود را به نوعی وقف آموزش کرده است. همانطور که یک شاگرد سخت کوش انتظار احترام و تشویق را دارد , یک معلم سخت کوش هم از این امر مستثنی نیست. پس بی انصاف نباشیم و حد القل با گفتن یک "خسته نباشید" سپاسگذار باشیم.

*تلاش معلم و دانش آموز یک رابطه متقابل است. کمکی که یک معلم به دانش آموز می کند تا وی در امر تحصیل پیشرفت داشته باشد در واقع کمکیست که به پیشرفت شغلی خود کرده است. 

*اگر روزی معلم شدید بر سر دانش آموز خود منت نگذارید و وی را مورد تحقیر قرار ندهید .این رفتار نوعی بی احترامی به خود و جایگاه شغلی خود شما در جامعه است. به آنها بگویید که لذت می برید از اینکه حتی روزهای تعطیل سر کلاس حاضر شوید و به جای تدریس اوقات فراغت شخصی خود را با شاگردانتان بگذرانید. این امر باعث نزدیکی هر چه بیشتر شما و ایجاد یک ارتباط عاطفی عمیق با شاگردانتان خواهد شد. 

*یک معلم خوب از قدرت خطر پذیری و ریسک بالایی بر خوردار است. شاگردان شما باید جرات , شهامت , شجاعت را از شما یاد بگیرند. در مقام یک معلم شما یک الگو هیستید و عملکرد شما در تک تک مراحل خاطره ایست که هرگز از ذهن شاگردان شما محو نخواهد شد. اغلب اوقات دانش آموزان در کلیه سطوح سنی خود را با هزاران هدف و آرزوی محال و غیر ممکن مواجه می بینند .به آنها بیاموزید که خواستن توانستن است و حتی تجربه کردن فرصت هایی در زندگی با آنکه می دانیم رسیدن به هدفش غیر ممکن است خالی از لطف نیست.

*یک معلم خوب یک سیاستمدار توانمند است. جامعه شاگردان شما , همانند ملت یک کشور است. این جامعه به آزادی سخن و عمل نیاز دارد. از آزادی صحبت نکنید زمانیکه هنوز نتوانسته اید این واژه را برای شاگردان خود تعریف کنید. به شاگردان خود فرصت دهید تا در این جامعه ریسک کنند , آزادانه زندگی کند , حتی آزادانه نزاع کنند و به بحث و جدال بپردازند. مطمئن باشید که سپاسگذار فرصت هایی خواهند بود که صبورانه در اختیارشان گذاشتید تا ابعاد شخصیتی آنها رشد کند و برای ورود به جامعه ای بزرگتر آماده شوند. 

*شاگردان خود را از شکست نترسانید. تنها راه های پیروزی و پیشرفت رامتذکر نشوید. به آنها بیاموزید که در برخی از مراحل زندگی شکست پله اول است و برای صعود باید ابتدا از این پله عبور کنید. اگر شکست وجود نداشته باشد پیروزی و طعم خوش آیند آن بی معنی خواهد بود.

*یک معلم خوب در امر تدریس باید با کمبود وقت مواجه باشد. شاید تا زمانیکه خودمان دانشجو باشیم از برگزاری کلاس های فوق العاده و تکمیلی خوشحال نشویم و با بی میلی در آنها حضور یابیم. غافل هستیم از اینکه این خود نشانه ای از توانمندی مدرس ما در امر تدریس است!

*یک معلم خوب و موفق باید بتواند تعادل و توازن امور را در کلاسش بر قرار کند. تجربه نشان می دهد زمانیکه شاگردان بیش از حد در کلاس احساس راحتی و آرامش داشته باشند یادگیری به حدالقل میرسد. لازم است تعادلی برای احساس آرامش و امنیت و حتی اعتماد به نفس در محیط آموزشی بر قرار شود تا از راندمان کاری خوبی بر خوردار شوید. 

*آنقدر صبور باشید که از تکرار نکات و مطالب لذت ببرید نه اینکه هر بار سریعتر و خلاصه تر از قبل مطلب را عنوان کرده و گنا ه را بر گردن شاگرد خود بیندازید و با بی میلی تمام به تدریس خود خاتمه دهید. 

*لحن صحبت , تن صدا و حتی بر قراری تماس چشمی با شاگردان از مهمترین نکات در جلب توجه شاگردان و دعوت آنها به یادگیری گروهیست. اگر روزی معلم شدید در هنگام آموزش به درو دیوار نگاه نکنید. خودتان را روی تخته نیندازید و با بی میلی و بد خطی مطالب را ادا نکنید. محکم باشید . چابک و استوار بیاستید . تن صدای خود را تغییر دهید. نه فریاد بکشید و نه برای خود زمزمه کنید. 

*لازم نیست که همیشه جاذبه داشته باشد و دانش آموزانتان را به خود وابسته کنید. گاهی اوقات آنها را رها کنید تا خودشان پیشرفتی داشته باشند. این کار به آنها قدرت و جسارت میدهد و پیشرفت و تحصیل را برایشان لذت بخش می سازد.

*نقاط ضعف و قوت شخصیت شاگردان خود را بشناسید و گاهی نیز از آنها خرده بگیرید. به آنها بیاموزید که در تعامل با افراد همیشه  همه چیز مطابق با خواسته و میلشان نیست. باید بدانند که چگونه با ناملایمات و نا هنجاری های اطراف که ممکن است  افکار و باور های آنها را هدف بگیرد کنار بیایند. شاید گذراندن یک درس در یک ترم کوتاه مجالی ندهد تا مهارت و چیره دستی اساتیدمان را کشف کنیم اما خالی از لطف نیست اگر تلاش کنیم تا حدالقل برای خودمان بهترین باشیم.

/ 0 نظر / 20 بازدید